Wawanisolehah
By: wawanisolehah

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 10-Feb-2008 05:08 Email | Share | Bookmark
Kenduri Tahlil Arwah Ayah

Nasi dagang
Acar timun
Gulai ikan aye
Acar /rojak nanas
Merenih santan dekat 3 jam
Nenek & chef nasi dagang
Apam gebus betul
Lagi apam
Yg dalam loyang
Sebelum bakar
Kuah
Rasa kuahnya sungguh unik
Sangat digemari ramai
Malam jumaat 7.Feb 2008 genap 35 hari Ayahanda tercinta pergi meninggalkan kami semua. Mak memang dah plan dari awal nak wat nasi dagang, Tu dia 7 gantang buat nasi dagang.Kalau ikutkan memanglah terlalu banyak untuk para jemputan kami, tapi yang lebih tu dapatlah kami agihkan kepada jiran dan sanak saudara yang datang bertahlil. Lauknya macam biasalah gulai ikan aye, (belimbing ambik rumah Kak Liza), acar timun dan acar nenas. Acar nenas tu sampingan jer. Kami panggil rojak nenas kat sini. kami pakat ratah sampai perit lidah . Sepatutnya ada juga hidangan pemanis mulut tapi disebabkan masalah teknikal kami terlupa oder .Boleh gitu.. . Nak wat agar2 pun dah tak sempat. Jadi makan ajalah apa yang ada..


Nasi dagang..ada lagi 1 besen

Gulai ikan aye..masak dekat 4 jam baru tahan lama

Acar timun

Kue apam berkuah tu kami wat hari sabtu. 1st trial terus menjadi..ske sangat . Cuma kuahnya perlu diperbaiki lagi rasanya. Apam kuah ni glamer kat Ganu, nak cari kat negeri lain takde kot, kalau ada pon rasanya tak sama dengan yang kat sini. Kalau tidak, takkanlah Auntie Zura asal balik Ganu je mesti cari apam kuoh...

Apam yang membuncit

Dah kena potong

Kuohnyer apam kuoh

Quote:
Resepi apang gandung & Kuoh apang..Rekues by MaDiHa

Apang
1kg gandung
3-5 kerek nisang(gula merah)
mauripan 1 peket
Air

cara buat
Masok nisang sapa cair..bubuh dlm 2 cawan air
bila air nisang sejuk bubuh mauripan
Ayok gandung & bubuh dalang air nisang.Lembik @ keras acuan macang kita wak jepuk. kalu napok keras blh tamboh air
Biar sapa adunan naik ..kacau(kaupbalik)Proses ini dilakukan 3 kali. dalam 1/2 jam sekali.Maknanya bila napok bancuhan naik, kauplabik..ulang sapa 3 kali.
Kukus sapa masok

Resepi kuoh Apang
5 ulas bawang meroh
2 ulas bawang putih
Halia-Besor ibu jari
lengkuas-Besor ibu jari
kunyit-Besor ibu jari
Ikan selayang - 5 ekor (Kukus dan ambil isi)
santan - sebiji nyor
Nyor gula(kerisik)-rm 1.00
Nisan(gula merah)-3@4 kerek
ketumbar-2 sudu (rendam semalaman)
Adam manis-2 sudu (rendam semalaman)
lada hitam-sesudu teh
Nyor -Segengam
Air nyor(Optional)

Cara buat
1. Tumbuk/blend b. meroh, b. putih, halia, lengkuas, kunyit sampai lumat.
2. Tumbuk lada hitam & nyor sampai lumat (kalu blend takut x betul2 lumat)
3. Tumbuk ketumbar & adam manis (Hok ni pun kena tumbuk lama, biar betul2 lumat-kalau giling lagi kaw rasanya)
4. Masukkan santan dalam periuk bersama bahan2 yg telah ditumbuk/blend tadi. masukkan nyor gula, nisan, isi ikan dan air nyor. Air nyor ni ikut suka nok letok @ tidok. Ibu wawanis letok .
5. Masak dalam 1/2 @ 1 jam hingga kuah betul-betul pekat dan naik minyak. Selalu kacau untuk mengelakkan kuah berkerak.

(Nota kaki : Nisan(gula meroh) tu bubuh ikut selera masing2. Kalu org ganu mmg ske manis.)


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net